Nyhed: Tjeep indfører gratis mobilabonnement

|Posted by | Aktuelt, Alle opslag, Mobilabonnement

Tjeep freebird product launch

Virksomheden Tjeep har drejet nøglen om, og eksisterer ikke længere. Et mobilabonnement til 0 kr. er dermed ikke længere en realitet. Hvis du derimod søger andet end et gratis mobilabonnement, kan du sammenligne vores andre abonnementer lige her.

Tjeep har i dag løftet sløret for deres nyeste mobilabonnement: Freebird. Freebird lever op til sit navn og er potentielt fuldstændigt gratis for dens abonnenter. Det vil sige, at du kan få 10 timers tale og 2 GB data kvit og frit. Et lignende produkt blev for nogle år siden lanceret af Telenor, der dengang gik under navnet Sonofon. Produktet blev dog aldrig en succes og fik kun kort tid på markedet.

Tjeep lovede, i forbindelsen med deres lancering tilbage i september sidste år, at der ville komme et gratis abonnement under deres faner. De opfylder altså deres løfte allerede seks måneder efter lanceringen og skønner, at de får 30.000 kunder med Freebird abonnementet i 2017.

Læs også: Tjeep: Nyt mobilselskab bliver Danmarks billigste

Hvordan kan Tjeep tilbyde et helt gratis abonnement?

Tjeep har som nogen af de første i Danmark indført et gratis abonnement. Det nye abonnement bliver, som det eneste lige nu, finansieret af reklamer. Du skal høre minimum 90 reklamer om måneden – cirka 3 om dagen, når du foretager et opkald. Reklamefinansieringen foregår ved, at du vil høre en reklame i stedet for den velkendte opkaldstone. De selskaber du hører reklamer fra, betaler Tjeep for at få deres reklame ind i dit opkald. På den måde “betaler” du for dit abonnement ved at lytte til reklamerne.

Som tidligere nævnt afprøvede Sonofon det samme koncept for mange år siden, men Tjeep fortæller, at de regner med succes i denne omgang. Grunden er, at man modsat Sonofon ikke afbryder opkald med reklamerne. Det er ligeledes kun Tjeep-kunden der hører reklamerne i telefonsamtalen.

Læs også: Ny Nokia 3310: Alt du skal vide!

Hvad hvis jeg ikke hører alle 90 reklamer?

Så skal du betale for abonnementet. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på, at hvis du ikke hører alle 90 reklamer på en måned, vil Tjeep kræve op til 69 kroner for dit forbrug. Beløbet kan også være lavere. Hvis du eksempelvis har hørt 45 reklamer, vil prisen være omkring 35 kroner.

Det er ligeså vigtigt at notere, at du ikke kan “tage” reklamer med til næste måned. Selvom du hører 200 reklamer den første måned, skal du stadig høre 90 reklamer i den anden måned for at få abonnementet gratis.

Hvis du ikke regner med at høre alle 90 reklamer hver måned, kan du eventuelt kigge på et af de andre abonnementer, selskabet tilbyder. Tjeep fortæller desuden, at det er planen at beholde de eksisterende mobilabonnementer og at have Freebird som et supplement.

Læs også: Pristjek: Mobilabonnement til under 100 kroner om måneden

Endnu hårdere konkurrence på markedet

Med et tilbud som dette kan man sagtens forestille sig, at den i forvejen hårde konkurrence på det danske telemarked bliver endnu hårdere. Tjeep er de første, som lancerer denne mulighed for at få helt gratis telefoni, og de er allerede nogle af de billigste på markedet. Det bliver derfor spået, at lanceringen af Freebird vil tvinge nogle af de helt store selskaber til at sætte priserne yderligere ned.

Kristian Pitzner-Jørgensen, adm. direktør i Samlino.dk, fortæller, at han finder det interessant, at man nu kan gøre telefoni gratis:

“Det er interessant at se, at omkostningerne på telefoni er så lave, at Tjeep nu kan se en forretning i at tilbyde et gratis abonnement, hvor kunden i stedet indvilger i at lytte til reklamer som betaling.”

“Freebird” skal ikke være en forstyrrelse for forbrugeren

Kim Damkær, adm. direktør i Tjeep, fortæller, at det ikke er for at irritere forbrugerne, at der kommer reklamer inden, du bliver forbundet til personen, du ringer til. Det skal heller ikke være et irritationsmoment for kunden, der vælger Freebird:

“Uønskede reklamer er et problem. Derfor skal den enkelte kunde med Freebird selv tilvælge reklamer og samtidig fortælle, hvilke reklametyper han eller hun ønsker – og ikke mindst ikke ønsker. Kort sagt bestemmer og tilvælger den enkelte kunde alt selv. Vi tror, at mange danskere vil kunne se fordelen i at kunne få gratis eller delvist finansieret mobilabonnementet mod at lytte til en reklame, der hverken vil forringe eller forlænge opkaldet.”

Kristian Pitzner-Jørgensen udtrykker også, at han synes det er et spændende tiltag:

“Det bliver spændende at følge, om Tjeep får succes med deres tiltag. Vi ser generelt en tendens til, at mange selskaber går den modsatte vej og tilbyder ekstra services i forsøget på at opnå højere priser på deres abonnementer. Tjeep går nu i den stik modsatte retning. Om det er noget kunderne efterspørger er svært at sige, men det er helt sikkert en spændende udvikling.”

Kim Damkær siger også, at der er et begrænset antal abonnementer til salg på nuværende tidspunkt. Det skal kunne løbe rundt rent økonomisk, inden de sætter et ubegrænset antal abonnementer til rådighed, siger han.

Husk, at du allerede nu kan sammenligne markedet for mobiltelefoni og finde et mobilabonnement, der måske ikke er helt gratis, men utrolig billigt!