Derfor er det svært at finde en P-plads i København og Aarhus

Parkeringsproblemer i København og Aarhus

Parkeringsproblemer i København og Aarhus

Københavns og Aarhus Kommune sælger flere parkeringslicenser, end der er parkeringspladser til, viser en opgørelse fra Samlino.dk.

De senere år har mange bilister med bopæl centralt i Aarhus og København oplevet prisstigninger for at kunne købe en licens til at parkere bilen i deres nærområde.

Men selvom prisen er steget, er det ikke blevet nemmere at finde en ledig parkeringsplads. For samtidig med prisstigningerne har begge kommuner solgt så mange parkeringslicenser, at der i dag er samlet overbelægning i begge byer.

Det viser en opgørelse fra begge kommuner, som sammenligningsportalen Samlino.dk har analyseret.

Værst står det til i Aarhus Midtby, hvor den samlede overbelægning lyder på 122,99 procent, mens tallet i København er på 102,53 procent.

I 2016 var der i København overbelægning i 10 ud af 17 parkeringszoner og for at imødegå problemet, blev det besluttet at lave færre og større parkeringszoner, så der i dag kun er 9.

Trods indsatsen er der dog i 2018 overbelægning i 6 ud af 9 zoner.

I København står det værst til i licenszone Christianshavn (CH) og Ydre Østerbro (YØ), hvor der er solgt henholdsvis 138,50 og 117,24 parkeringslicenser for hver 100 parkeringspladser.

Problemerne har tidligere ført til store diskussioner på Københavns Rådhus, hvor Jacob Næsager (C) i 2015 sammenlignede det med bedrageri.

Jeg synes, det er dårlig stil af Københavns Kommune, at man sælger licenser til pladser, der ikke findes. Man kan altså ikke modtage pengene med den ene hånd uden at ville levere modydelsen. Havde det været en biografejer, der havde solgt flere billetter, end der var sæder, så var han jo blevet sat i spjældet for fusk og bedrageri«, sagde han til Politiken i 2015.

I Aarhus havde man allerede i 2015 en overbelægning på 108,61, men det tal er altså på få år steget til næsten 123 procent.

Faktisk er der kun tre parkeringsområder i Aarhus, hvor der ikke er overbelægning, og særligt beboere i området ved Mølleengen og Frederiksbjerg må kæmpe hårdt for at finde ledig parkering. Her er overbelægningen på henholdsvis 184,50 og 158 procent.

Fakta om beboerparkering i Aarhus:

  • Samlet belægning på parkering: 122.99 procent
  • Overbelægning i fire ud af syv parkeringsområder i Aarhus Midtby.
  • De fire områder har en overbelægning på mellem 138,27 til 184,5 procent
Prisudvikling for en årlig beboerlicens i de syv parkeringsområder i Aarhus:
2005 – 2012240 kroner
2013 – 2018265 kroner
2018 –500 kroner (dog gratis til elbiler og brintbiler)

 

Fakta om beboerparkering i København:

  • Samlet belægning på parkering: 102,53 procent
  • Overbelægning i seks ud af ni parkeringszoner
  • De seks parkeringszoner har en overbelægning på mellem 100,44 og 138,55 procent
Prisudvikling for en årlig beboerlicens i de ni parkeringsområder i København:
2009190 kroner
2010690 kroner
2012705 kroner
2013 715 kroner
2014720 kroner
2015730 kroner
2016740 kroner
2017730-1150 kroner (miljødifferentieret)
2018745-1175 kroner (miljødifferentieret))

Kilder: Center for Parkering, Center for byudvikling og Mobilitet

Beboerlicenser er ikke det eneste parkeringsproblem

Når beboerne i København og Aarhus køber en beboerlicens, regner de selvfølgelig med, at de får en fast plads til at parkere deres bil, når de kommer hjem fra arbejde. Vores undersøgelse viser dog, at det altså ikke står sådan til.

Parkeringsproblemet handler dog ikke blot om beboerlicenser. Problemet er nemlig måske endnu større, når der skal findes parkeringspladser. når man er ude at shoppe, skal på arbejde eller ude at spise. Her leder man i evigheder efter en ledig parkeringsplads, og når man endelig har fundet en, så skal man hen til billetautomaten og betale i dyre domme for få timers parkering.

Derfor har flere forskellige virksomheder prøvet at komme op bedre løsninger på parkeringsproblemerne. En af disse virksomheder er Parkpark, som har udviklet en app, der gør det nemmere for bilister, når de skal parkere deres bil i Danmarks største byer. Ved hjælp af deres app, slipper man nemlig for at stå i kø til billetautomaten, og man sparer endda penge samtidig.

Sådanne løsninger hjælper helt sikkert på problemet, men det bliver aldrig løst fuldstændigt, før kommunerne stopper med at sælge flere beboerlicenser, end der er parkeringspladser.