Oversigt: Disse banker får flest klager

|Posted by | Alle opslag, Billån, Kreditkort, Lån
Tags: , ,

Hvis du oplever uenigheder med din bank, og I ikke kan finde en løsning, har du mulighed for at sende en klage til Det Finansielle Ankenævn. I 2022 modtog de største banker de fleste klager. Læs med her og se, hvor din bank er på listen.

I 2022 havde der ifølge årsberetningen fra Det finansielle ankenævn (Fanke) været i alt 848 klagesager over banker til behandling. Og da kalenderåret 2022 var slut, havde Fanke i alt afsluttet 479 klagesager

Fanke behandler klager over pengeinstitutter, realkreditinstitutter og investeringsfonde, fortrinsvis fra private forbrugere.

Banker oplever generelt få klagesager

Dykker man ned i antallet af klagesager hos de danske banker, kan man se, at der ikke overraskende er en sammenhæng mellem bankstørrelse og antallet af klager.

Landets største banker stod nemlig i alt for flest modtagne klager. I 2022 havde Danske Bank fået flest klager med i alt 58 klager. Nordea Bank havde i alt modtaget 48 klagesager, mens hhv. Sydbank, Nykredit, Spar Nord Bank og Jyske Bank havde fået 22, 18, 17 og 16 klager.

Fælles for disse banker er, at de er ”Gruppe-1”-banker. Det betyder, at de har en arbejdende kapital, der overstiger 75 mia. kr. Bankerne opgør ikke antallet af kunder, men ved at se på deres samlede arbejdende kapital, kan man måle, hvilke banker der er størst. Og Gruppe-1-bankerne er altså også dem, som har modtaget flest klager.

Måler man antallet af klager pr. arbejende mia. kr., viser der sig samtidig et billede af, at meget få danskere har tvister, der er så store, at de tager sagerne videre til ankenævnet. Tager man udgangspunkt i 75 mia. i arbejdende kapital som minimum, er der for gruppe-1-bankerne således tale om blot mellem 0,8 – 0,2 klager pr. arbejdende mia. – og klageantallet er endnu lavere, hvis man regner med en højere arbejdende kapital.

BankAntal klagerBankgruppe
Danske Bank581
Nordea Bank485
Sydbank221
Nykredit Bank181
Spar Nord Bank171
Jyske Bank161
Lån og Spar Bank152
Sparekassen Danmark142
Arbejdernes Landsbank92
Sparekassen Kronjylland72
Vestjysk Bank72
Santander Consumer Bank75
Ringkjøbing Landbobank62
Coop Bank63
Danske Andelskasser Bank53
Lunar Bank53
Ekspress Bank43
Basisbank33
Resurs Bank33

Data: Det finansielle ankenævn.
Gruppe 1: Arbejdende kapital over 75 mia. kr.
Gruppe 2: Arbejdende kapital over 15 mia kr.
Gruppe 3: Arbejdende kapital over 1 mia. kr.
Gruppe 4: Arbejdende kapital under 1 mia. kr.
Gruppe 5: Filialer af udenlandske institutter i Danmark

For gruppe-2-bankerne har Lån og Spar Bank modtaget flest sager med 15, Sparekassen Danmark havde fået næstflest klager med 14 klager, mens Arbejdernes Landsbank fik 9 klager.

Færrest klagesager i Gruppe-2 havde Ringkjøbing Landbobank med 6 klager.

For gruppe-2-banker, er der således tale om blot mellem 0,9 – 0,5 klagesager pr. arbejdende mia.

Også de mindre gruppe-3-banker har i 2022 næsten ikke haft større tvister med kunderne gennem Ankenævnet, her står de for mellem 6 og 3 klagesager.

Kunderne får ofte afslag i klagesager

Du har selv mulighed for at sende en klage til Det Finansielle Ankenævn for 182 kroner, hvis du oplever uenigheder mellem dig og din bank.

Det er dog bestemt ikke altid, at klagerne får medhold i deres sager. Tværtimod. Af de 479 afsluttede klager havde kun 29 klagere fået enten fuldt eller delvist medhold i deres klagesager af ankenævnet.

I 106 klagesager er der blevet indgået forlig i mellem bank og klager.

Se hvor du får det bedste lån, samlelån, lånetilbud eller bilforsikring.

Find det bedste lån Spar tid og penge på få sekunder

Fik du noget ud af artiklen?

Klik på en af stjernerne for at bedømme

Gennemsnits rangering 4.2 / 5. Antal bedømmelser 9

Ingen bedømmelser indtil videre. Bliv den første til at bedømme artiklen.

Vi er kede af, at artiklen ikke var relevant for dig

Lad os optimere denne artikel

Fortæl os, hvordan vi gør artiklen bedre?

Om T. Andersen

Thomas har en kandidatgrad i kommunikation og digitale medier. Hans faglige baggrund i kommunikation afspejles i hans rolle på kommunikationsteamet hos Samlino.dk. Her bruger han sin erfaring til at undersøge og formidle om danskernes privatøkonomi. E-mail: thomas.andersen@samlino.dk

Hvad tænker du?

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort. Påkrævede felter er markeret med *