Rekordår for digital svindel: 10 tips til at undgå at blive fuppet

|Posted by | Tips og tricks, Top 10
Tags: , ,
Undgå at blive det næste offer for onlinesvindel. (Foto: Canva)

Der kæmpes i denne tid om din opmærksomhed. Med Black Friday, juleudsalg og januarudsalg bombarderes vi med reklamer og tilbud, og med digitale betalingsløsninger er vi vant til at kunne gennemføre overførsler på blot få sekunder. Det er bekvemt, hurtigt, og du har adgang til en bred vifte af produkter og streamingtjenester lige ved dine fingerspidser. Men med bekvemmeligheden kommer også risikoen for digital svindel.

I 2022 registrerede danske e-mærket mere end 260.000 svindelshops online. Det er en stigning på 17 procent i forhold til året før. Tilbage i 2018 var antallet helt nede på 10.000.

Og ifølge e-mærket står 2023 til at blive et rekordår for danske virksomheder, som udsættes for digital svindel.

Det er derfor vigtigt, at du sænker tempoet og leder efter faresignaler, når du begiver dig ud på det digitale shopping-marked.

Vi giver dig her 10 gode råd, så du med ro i maven kan shoppe online og udnytte de mange tilbud.

1. Kend tegnene på et sikkert websted

Når du besøger en hjemmeside, kan du først og fremmest kontrollere URL’en i søgefeltet. Det vil sige, at starter hjemmesideadressen i søgefeltet med “https” i stedet for “http’, så indikerer det, at webstedet har en sikker forbindelse, der beskytter dine personlige oplysninger.

2. Undersøg hjemmesiden grundigt

Hvis du ikke er bekendt med virksomheden, vil det være fornuftigt at dedikere fem minutter til at undersøge andre kunders oplevelser, kundeanmeldelser og generel information om firmaet på internettet. Et websted med et betydeligt antal positive anmeldelser på en platform som fx Trustpilot er sjældent involveret i svindel.

Tjek, at virksomheden har legitime kontaktinformationer, herunder en fysisk adresse og et telefonnummer. På danske websteder er det også et krav, at virksomhedens CVR-nummer er angivet. Du kan verificere gyldigheden af et CVR-nummer på CVR.dk.

3. Kig efter e-mærket

Hvis virksomheden er baseret i Danmark, kan det være en god idé at undersøge, om det er e-mærket. E-mærket indikerer, at virksomheden bag siden har forpligtet sig til at efterleve gældende love og overholde e-mærkets standarder for sikker online handel.

Vær opmærksom på, at mange fupsider kender til betydningen af e-mærket. Derfor kan du opleve, at mærket er falskt påklistret på hjemmesiden. Det kan være svært at gennemskue, om mærket er falsk.
Du bør derfor selv at tjekke, om en virksomhed har modtaget e-mærket. Det kan du gøre på emearket.dk.

4. Brug sikre betalingsmetoder

Undgå at bruge direkte bankoverførsler eller pengeoverførselstjenester, da disse ikke tilbyder nogen beskyttelse i tilfælde af svindel. I stedet bør du bruge sikre betalingsmetoder som kreditkort eller anerkendte online betalingstjenester.

Dankortet er den mest populære og økonomisk fordelagtige betalingsmetode i Danmark, da det er frit for de gebyrer, der ofte er forbundet med kreditkort. Det kan dog i visse situationer være mere sikkert at benytte internationale betalings- eller kreditkort så som Visa eller Mastercard, særligt når du foretager køb online. Går en butik fx konkurs, kan det især være en fordel.

5. Beskyt dine personlige oplysninger

Vær forsigtig med mængden af personlige oplysninger, du deler online. Et websted, der beder om for meget personlig information som fx MitID, personlige koder eller bankoplysninger, bør betragtes som et faresignal.

6. Undgå at betale med kontooverførsel eller check

Hvis du vælger at betale med en af disse metoder, vil du risikere, at din bank er ude af stand til at hjælpe dig, hvis der opstår svindel. Hvis du derimod benytter dit sædvanlige betalingskort eller MobilePay, vil banken være i stand til at refundere dine penge i tilfælde af svindel

7. Check dit kontoudtog regelmæssigt

Overvåg dit kontoudtog nøje og ofte for at sikre, at der ikke er foretaget nogen uventede eller uforklarlige transaktioner på din konto.

8. Kig efter generelle faresignaler

Vær opmærksom på eventuelle røde flag. Det kan være mangelfulde informationer om produkter og sære sproglige vendinger og stave- og grammatikfejl.

En pålidelig hjemmeside vil typisk have detaljeret virksomhedsinformation, realistiske prisangivelser og korrekt sprogbrug.

Ekstremt lave priser er også faresignal. Hvis et tilbud virker for godt til at være sandt, er det sandsynligvis det. Vær forsigtig med websteder, der tilbyder produkter til en brøkdel af den normale pris eller lover noget, der virker usandsynligt.

9. Stop op, og tag dig god tid

Medmindre du køber over en auktion el.lign. har du nok sjældent så travlt, at du ikke lige kan sætte tempoet ned og tænke over dit køb. Inden du klikker, betaler eller deler informationer, bør du stoppe op og undgå forhastede beslutninger.

Hvis kommunikationen på hjemmesiden pludseligt ændrer sig, virker forhastet og presser dig til at handle hurtigt eller på anden vis virker unormalt, kan det være et tegn på svindel.

Gennemgå eventuelt de tidligere råd for at se, om der er faresignaler, du bør være opmærksom på.

10. Rapporter svindel

Hvis du tror, du er blevet offer for digital svindel, er det vigtigt at anmelde svindlen. Du kan anmelde digital økonomisk svindel på Politiets hjemmeside her.

Alle kan blive ramt af svindel

Digital økonomisk svindel er ikke begrænset til en bestemt aldersgruppe. Alle kan blive mål for svindelforsøg – ofte bemærker vi det, i andre tilfælde falder vi pladask for dem.

Faktisk har hele 13% af danskerne i 2022 ifølge analysen danskernes informationssikkerhed prøvet at blive udsat for svindel via en falsk hjemmeside i forbindelse med nethandel.

Derfor er det vigtigt at bevare en kritisk tankegang og være opmærksom på de faresignaler, der kan være.

Forhåbentligt føler du dig bedre klædt på, når du næste gang begiver dig ud på din næste shopping-oplevelse.

Og står du og mangler lån eller et overblik til dit næste køb, er vi i hvert fald din bedste ven i processen. Vi sammenligner de bedste tilbud til dig fra alt fra forsikringer, lån, bilforsikringer og mobilabonnementer.

Sammenlign finansielle ydelser Du sparer, vi sammenligner.

Fik du noget ud af artiklen?

Klik på en af stjernerne for at bedømme

Gennemsnits rangering 3.8 / 5. Antal bedømmelser 8

Ingen bedømmelser indtil videre. Bliv den første til at bedømme artiklen.

Vi er kede af, at artiklen ikke var relevant for dig

Lad os optimere denne artikel

Fortæl os, hvordan vi gør artiklen bedre?

Om T. Andersen

Thomas har en kandidatgrad i kommunikation og digitale medier. Hans faglige baggrund i kommunikation afspejles i hans rolle på kommunikationsteamet hos Samlino.dk. Her bruger han sin erfaring til at undersøge og formidle om danskernes privatøkonomi. E-mail: thomas.andersen@samlino.dk

Hvad tænker du?

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort. Påkrævede felter er markeret med *