Med Black Friday i bakspejlet og julesalget i forruden

|Posted by | Aktuelt, Alle opslag
Tags: ,

Mylder-til-julesalg-og-Black-Friday

Black Friday 2018 er overstået, og vi ser nu tilbage på den 5. største shoppingdag i Danmarks historie. Samtidig tillader vi os at se frem mod salget i julen 2018, som bekendt varer længe og koster mange penge…

Vi har tidligere varmet op til Black Friday, og til et forspil kommer naturligvis et efterspil, hvorfor vi i denne artikel går igennem nogle af de tal, citater, begivenheder og ting, vi synes, beskriver Black Friday 2018 bedst.

Sådan gik Black Friday i 2018

De tidligere år har Black Friday slået sin egen omsætningsrekord (målt på dankortomsætning), men i år skulle det være anderledes. Mange havde dog spået Black Friday til igen at slå rekorden.
Det samme mente PriceRunner også allerede tilbage i september, nemlig at det samlede salg skulle stige med 20 procent. Martin Andersen, direktør for PriceRunner.dk, udtalte følgende:

– Vi mærker det allerede nu. Vi kan blandt andet se, at butikkerne er i fuld gang med at forberede sig til årets største udsalgsdag.

– Black Friday vil fortsætte med at befæste sin position som årets største udsalgsdag. Mange butikker tyvstarter og fortsætter weekenden over, og det betyder reelt set, at der nu er tale om en hel Black Friday udsalgsuge, fortsætter han.

2018 levede ikke op til forventningerne

Det skulle gå anderledes end ventet. Dankortforbruget, som er det mest gængse tal til at forstå omsætningen på dagen med, endte nemlig på “blot” 1,94 milliarder kroner, og det er lavere end det tal, vi så i 2017, nemlig 2,12 milliarder kroner. Faktisk skal man helt tilbage til 2014 for at finde et mindre resultat:
Hvordan placerer dette års Black Friday så i forhold til alletiders største shoppingdage i DKs historie? Her er top fem:

  1. Black Friday: 24. november, 2017. 2,117 milliarder kroner.
  2. Black Friday: 25. november, 2016: 2,001 milliarder kroner.
  3. Black Friday: 27. november, 2015: 1,983 milliarder kroner.
  4. Julesalg:       22. december, 2017: 1,966 milliarder kroner.
  5. Black Friday: 23 november, 2018: 1,942 milliarder kroner.

Kilde: Nets

Jeppe Juhl-Andersen, direktør i Nets, havde da ligesom teamet hos PriceRunner også forventet et øget salg i år, og han sagde følgende om tilbagefaldet:

– Vi forventede selvfølgelig, at Black Friday blev en af de allerstørste handelsdage nogensinde, og vi var spændte på, om rekorden fra sidste år ville blive slået.

– Men med et dankortforbrug på 1,94 milliarder kroner lander vi 8 procent under Black Friday 2017. Det er formentligt et udtryk for, at mange butikker i år havde valgt at sprede deres slagtilbud over flere dage, fortsætter han.

Læg i øvrigt mærke til, at vi har målt dankortforbruget på dagen, altså fredag den 23. november. Forbruget over hele udsalgsperioden kunne altså godt have slået rekord, dog har vi ikke tal på det. Hvis vi bliver hos Nets, udtrykker deres presserådgiver Povl Rasmussen da også netop det:

– Vores hovedtese er, at mange butikker i år har valgt at køre med Black Week eller Black Weekend, og det spreder jo købene lidt mere ud, så vi registrerer mindre på selve dagen, har han sagt til TV2 Østjylland.

Sammenlign mobilabonnement Vi sammenligner hele markedet

Danskernes forbrug bliver i stigende grad digitaliseret

Nethandlen tegnede sig i år for 16,8 procent af dankortforbruget. Det er en stigning på 3,2 procentpoint i forhold til sidste år.

Omsætningen fra nethandel forventes dog at stige i takt med, at netbutikkerne får ekspederet ordrerne.

– Mange danske butikker er gode til at imødekomme forbrugerens ønsker både online og offline, siger Tine Marie Andersen i pressemeddelelsen. Hun er politisk konsulent i Dansk Erhverv.

– Derfor foregår Black Friday både i butikken og på webshoppen – hovedparten af Black Friday-omsætningen ender dog stadig i de fysiske butikker, fortsætter hun.

MobilePay havde også et godt år og fordoblede således deres omsætning i webbutikkerne siden sidste år, og de er nu de danske forbrugeres mest præfererede betalingsform over mobile enheder, og derudover er de den anden største betalingsmetode (efter Dankortet) generelt set.

Der blev i alt gennemført hele 315.000 MobilePay Online-transaktioner – ækvivalent til 228 millioner kroner. Dette afspejler en vækst på 93% sammenlignet med Black Friday 2017.

MoliePays direktør, Mark Wraa-Hansen, siger følgende om sit produkt:

– MobilePay opleves i stigende grad som den mest brugervenlige, hurtigste og nemmeste måde at handle på nettet i Danmark. Alligevel er jeg målløs og meget stolt over resultaterne i fredags (fredag den 23. november, red.). På bare fire år er MobilePay Online blevet den foretrukne betalingsplatform, når danskerne shopper på mobile platforme.

De fysiske butikker er stadig danskernes mest foretrukne shoppingsted

På trods af de flotte tal, hvad angår nethandlen i år, viser tallene fra Nets alligevel, at hovedparten af Black Friday-købene fandt sted i butikkerne.

Samtidig har shoppingcentrene, hvor de fysiske butikker i høj grad holder til, oplevet en øget travlhed i år. Således steg antallet af besøgende i år med 5 procent i forhold til sidste år.

– Black Friday er blevet en særdeles vigtig omsætningsdag i detailhandlen, som vi har stort fokus på at planlægge og klargøre, fortæller Finn Sture Madsen, afdelingsdirektøren for Center Management i DEAS, der styrer og organiserer 18 centre i Danmark.

– Vi oplever, at rigtig mange handlende foretrækker shoppingcentrene, hvor de kan se og prøve varerne, blive underholdt og få en helhedsoplevelse, fortsætter han.

Dog skal det fremhæves, at de små og mellemstore centre har mærket den største vækst i antal besøgende, mens de allerstørste centre har ligget mere stabilt.

Eksempler fra butikker

Her er nogle gode eksempler fra nogle butikker i Danmark. Den kritiske læser ved selvfølgelig allerede nu, at det ikke var alle virksomheder, der klarede sig fantastisk på dagen, og at de, der ikke gjorde, ikke har et særlig stort incitament til at fortælle om det.

I elektronikkens to højborge, Power og Elgiganten, gik det ganske godt. Power øgede deres omsætning med 24% sammenlignet med Black Friday 2017. Det siger Jesper Boysen, administrerende direktør hos Power:

– Tæller vi vores nethandel og butikker sammen, så er salget på Black Friday 15 gange større end på en normal dag.

– Jeg har aldrig oplevet noget lignende i mine 32 år i branchen, og den massive interesse bekræfter kun, at danskerne virkelig har taget Power til sig, følger han op.

Elgiganten, Powers største konkurrent på elektronikmarkedet, havde dog også en god Black Friday. Ifølge deres administrerende direktør, Peder Stedal, fik de i løbet af natten 30 procent flere ordrer end sidste års Black Friday, og derudover havde de en vækst i besøgstallet på mere end 20 procent.

Hos webshoppen Cykelpartner, der er en af Danmarks største webbutikker med alt i cykler og cykeludstyr, er Black Friday uden sammenligning den største dag på året målt på både ordreantal og omsætning, fortæller Lars Bachmann fra Cykelpartner:

– Hvis vi kigger på de sidste 4 år, så er vores omsætning på Black Friday steget med 41% i gennemsnit pr. år. Mediernes omtale af Black Friday og befolkningens købelyst, og så selvfølgelig det, at datoen ligger så tæt på jul, gør at Black Friday er en stor succes hos Cykelpartner. Vi tilbyder 365 dages bytte- og returret, så det er oplagt for vores kunder at købe tidlige julegaver, og udnytte de gode tilbud vi har i forbindelse med Black Friday.

Ugen efter blev der leveret pakker som aldrig før

I sidste uge tog butikkerne sig en slapper ovenpå Black Friday – Cyber Monday. Anderledes stod det til hos logistikvirksomhederne, der stod overfor den travleste uge på året.

PostNords e-handelsrådgiver Jørgen Fischer siger følgende om uge 48, 2018:

– Når ugen er omme, forventer vi at have leveret op imod 3,5 mio. e-handelsforsendelser. Vi mærker i den grad effekten af, at netbutikkernes salg i forbindelse med Black Friday i år har nået nye højder, siger han.

Ugen overgår klart Black Friday 2017s rekord, hvor man i ugen efter Black Friday “blot” omdelte 3 millioner forsendelser fra e-handlen.

GLS, PostNords vel nok største konkurrent på det danske marked, siger i form af deres administrerende direktør, Karsten Klitmøller, følgende:

– Vi har håndteret langt flere pakker end nogensinde før i vores system. Vi oplever en stigning i volumen på 33% i forhold til samme tid sidste år. Det er mængder, som vi har forberedt os på, så vores planlægning og afvikling hen over Black Friday-weekenden er forløbet fint.
Erfaringen fra de sidste år har vist os, at det helt store tryk kommer mandag til onsdag – så vi regner med, at volumen flader lidt ud de næste par dage, og vi kan få tømt godt ud i de mange pakker, der p.t. er i vores PakkeShops.

Kigger vi tilbage på otteprocentsfaldet i omsætning sammenlignet med sidste år, fortæller mængden af pakkerne et lidt andet billede. Det ser altså ikke ud til, at danskernes købelyst er forværret i forhold til sidste års Black Friday.

Julesalget 2018 er for alvor sat i gang

Julen er som altid en forbrugsfest uden lige. Således blev der i 2017 brugt 13,7 milliarder kroner, mens der ifølge Dansk Erhvervs prognose for 2018 vil blive købt for 14,4 milliarder kroner.

Black Friday, der jo som bekendt ligger lige inden december måned, har derfor meget indflydelse på julehandlen.

At Black Friday nu er blevet årets største handelsdag, skal dog ikke ses som et udtryk for, at danskernes julegaver bliver mindre. Det er derimod blot blevet begyndelsen på julehandlen, vurderer Tine Marie Andersen, politisk konsulent i Dansk Erhverv.

– Black Friday er et stærkt koncept, der appellerer til den indre tilbudsjæger hos mange danskere. Mange danskere bruger Black Friday til at tage forskud på julehandlen. I 2017 var hver tredje køb på Black Friday en gave, og meget tyder på, at tendensen fortsætter. Det betyder også, at en del af julehandlen har rykket sig fra december til november.

Yderligere har Dansk Erhverv lavet en befolkningsundersøgelse, hvori 69 procent af de adspurgte forventer at handle julegaver på nettet i år. Med andre ord er det altså mere end 2 ud af 3 danskere, der vil købe på nettet, og et sådant tal må glæde Cykelpartner, der er en af Danmarks største webshops inden for cykler og cykeludstyr.

Om det begyndende julesalg mener Lars Bachmann fra Cykelpartner bl.a., at Black Friday ikke nødvendigvis betyder et dårligt julesalg:

– Både Singles Day og Black Friday, som er de 2 store handelsdage, giver et meget godt billede af, hvordan julesalget bliver. Her efter Black Friday ser vi gerne en tendens (af, red.), at salget falder en smule, men kun for at stabilisere sig igen i starten af december.
Detailhandlen har travlt med at sige, at Black Friday smadrer julesalget, men det er ikke den oplevelse, vi sidder med hos Cykelpartner. En god Black Friday betyder som regel også en god jul, forklarer han yderligere.

Cykelpartner beskæftiger ca. 50 medarbejdere lige nord for Skive, hvor de har 6.000 kvadratmeter lager og kontor til deres cykler og cykeludstyr.

Det var alt for denne gang

Vi håber, du er klar til julen og dens mange julegaveindkøb. Husk at handle ind med omhu, og lad ikke grådigheden æde din pung op. Vi hos Samlino.dk glæder os til at følge dig og andre danskeres forbrugsvaner under julen.

Glædelig jul!

Sammenlign bredbånd på din adresse Spar over 1.000 kr. per år

Fik du noget ud af artiklen?

Klik på en af stjernerne for at bedømme

Gennemsnits rangering 0 / 5. Antal bedømmelser 0

Ingen bedømmelser indtil videre. Bliv den første til at bedømme artiklen.

Vi er kede af, at artiklen ikke var relevant for dig

Lad os optimere denne artikel

Fortæl os, hvordan vi gør artiklen bedre?

Om Tobias Mølgaard Sørensen

Tobias Mølgaard Sørensen er uddannet journalist og står for content og PR hos Samlino.dk. Han kommer med sin ekspertise indenfor målgruppeorientering og sætter sit personlige præg på indholdet. Han har tidligere leveret historier til blandt andre B.T., Ekstra Bladet og Finans.dk

Hvad tænker du?

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort. Påkrævede felter er markeret med *