Hvilken kølervæske skal jeg vælge til min bil? 

|Posted by | Alle opslag, Bilforsikring, Tips til bilen
Tags:
Det er ikke helt lige til at vide, hvilken kølervæske du skal smide i. (Foto: Canva)

At vælge den rigtige kølervæske til din bil er ikke bare et spørgsmål om farver og mærker. Og med det store udvalg af kølervæsker på markedet kan det virke som lidt af jungle at finde den, der passer til din bil

Vi har kigget lidt nærmere på det, der sørger for, at din motor kører effektivt, kilometer efter kilometer. Kølervæsken.

Hvad er kølervæske

Kølervæske er en vigtig væske i bilens kølesystem, som forhindrer motoren i at overophede. Kølervæsken består af en blanding af vand, glykol, additiver og farvestoffer og cirkulerer gennem motoren og køler, inden den føres tilbage til køleren og bliver afkølet.  

Additiverne i væsken hjælper med at smøre motorens bevægelige dele og reducere risikoen for korrosion. Glykol bidrager til at sænke væskens frysepunkt og forhindrer kølervæsken i at fryse under kolde forhold.  

Hvis niveauet af kølervæske er for lavt, risikerer man, at motoren overopheder, hvilket kan føre til betydelige skader på bilens motor. Derfor er det vigtigt løbende at sikre, at kølervæsken er på det rette niveau. 

Du bør også bruge den korrekte type kølervæske og udskifte den regelmæssigt for at beskytte motoren mod overophedning og sikre bilens kølesystem fungerer effektivt. 

Sammenlign bilforsikring Stop med at bruge unødvendige flere undøvendige penge på forsikringer

Hvilken kølervæske til min bil?

Hvis du har stået på tankstationen og kløet dig i hovedbunden over de mange forskellige farver på kølervæsker, du bliver præsenteret for, er du ikke alene.  
 
Men det er vigtigt, at du vælger den rigtige kølervæske til dit køretøj, da forskellige køretøjer har specifikke krav. Så hvilken kølervæske skal du vælge? 

De mange farver på kølervæsken kan virke forvirrende for mange. (Foto: Canva)

Først og fremmest bør du undersøge bilens motortype og produktionsår.  

Hos mange værksteder anbefales det at vælge grøn kølervæske til biler med støbejernsmotorer og rød kølervæske til dem med aluminiumsmotorer. Det skyldes de forskellige additiver, der passer til hver motortype.  

Som en tommelfingerregel kan du gå efter, at biler produceret før år 2000 typisk kræver grøn kølervæske, mens biler produceret efter år 2000 ofte skal have rød kølervæske, som indeholder ethylenglykol, der er mindre skadelig for bilens gummi- og metaldele.  

Vil du spare penge på bilkontoen? Husk at tjekke din bilforsikringkaskoforsikring og beregn bilforsikring.

Farven har ikke den store betydning

Og det er rigtigt, at kølervæske kommer i flere variationer af farver, de mest almindelige er dog rød og blå, men grønne og lilla varianter findes også. Årsagen til farverne skyldes typisk de forskellige typer additiver (smørelsen), der er tilsat væsken. 

Men ellers har farverne som udgangspunkt faktisk ikke den store betydning. Ifølge Danmarks største forening for danske motorejere, FDM, kan du endda blande forskelligt-farvede kølervæsker sammen. Du skal blot sikre dig, at alle kølervæskerne blot er baseret på ethylenglykol (hedder også 1,2-Ethandiol, ethan-1,2-diol, glycol, eller glykol.).

Er du i tvivl, kan du kigge i din bils manual eller ved at rådføre dig med en professionel mekaniker.

Kan man bruge alle slags kølervæske?

Nej, man du ikke fylde kølervæske på hvilken som helst bil. Det er vigtigt at vælge den type kølervæske, der passer til bilens motortype og overholder bilproducentens anbefalinger. Forskellige biler kræver forskellige typer af kølervæske baseret på motorens materialer og de additiver, der er nødvendige for at beskytte mod korrosion, frost og overophedning.  

Brugen af den forkerte type kølervæske kan føre til skader på motoren og det samlede kølesystem. Det er derfor vigtigt altid at tjekke bilens manual eller konsultere et autoriseret værksted for at sikre, at du bruger den korrekte kølervæske. 

Hvis du anvender den anbefalede kølervæske til din bil, undgår du ikke alene skader på motoren, men du forlænger også din bils levetid.  


Ifølge Autobutler, som sammenligner bilværkstedpriser, vil de tilsætningsstoffer, som kølervæsken indeholder, blive nedbrudt med tiden. Derfor kan de med tiden udsætte køleren for tæring, når stofferne nedbrydes.

Af denne grund rådes der til, at du får skiftet kølervæsken i din bil hvert år for at sikre, at additiverne i væsken fungerer som de skal.

Selvom det er muligt selv at stå for udskiftningen af kølervæsken, anbefales det at overlade denne opgave til et professionelt værksted. Det bidrager nemlig til at reducere risikoen for miljøforurening, da kølervæske absolut ikke må udledes i kloaksystemet eller på jorden.

Benyt lejligheden til at få udskiftet kølervæsken ved bilens serviceeftersyn. Når din bil gennemgår et serviceeftersyn, bliver diverse forbrugsstoffer, herunder kølervæsken, inspiceret af en mekaniker. Derfor er serviceeftersynet en oplagt mulighed for at få udskiftet kølervæsken, hvis det er nødvendigt.

Sådan fylder du kølervæske på bilen

For at sikre, at din motors temperatur forbliver optimal og undgå potentielle skader på motoren, er det meget vigtigt afgørende at tjekke kølervæskeniveauet regelmæssigt. SOS Autohjælp, der hvert år hjælper tusindvis af danskere på vejene, har lavet en kort guide, du kan følge:  

Inden du påfylder kølervæske, skal du lade bilen køle ned. Når bilen er varm, er der tryk i kølesystemet, hvilket kan føre til, at kølervæskebeholderen udvider sig. Det gør det vanskeligt at vurdere det nøjagtige behov. 

Lokaliser kølervæskebeholderen: Beholderen findes typisk i motorrummet og er en gennemsigtig plastikbeholder markeret med "MIN" og "MAX" for at indikere det acceptable niveau af kølervæske. 

Aflæs niveauet: Kig på beholderen og notér dig, hvor væskeniveauet ligger i forhold til de markerede niveauer. Hvis niveauet er under "MIN"-markeringen, er det nødvendigt at fylde mere kølervæske på. 

Kontroller i den rette temperatur: Det er vigtigt, at du tjekker kølervæskeniveauet, når motoren er kold, for at undgå risiko for forbrændinger fra det varme kølesystem. 

Opfyldning: Hvis kølervæskeniveauet er lavt, skal du tilføje mere kølervæske. Anvend kølervæske, der er kompatibel med din bil. Undgå at bruge rent vand som erstatning. 

Kig på din bils instruksbog: Hvis du er usikker på, hvilken type kølervæske du skal anvende, bør du slå op i bilens instruktionsbog for specifikationer. 

Ved regelmæssigt at kontrollere kølervæskeniveauet kan du bidrage til at forhindre overophedning og bevare motorens sundhed og ydeevne. 

Husk, hos Samlino kan du også spare penge på din Tesla forsikring, ansvarsforsikring til bil og vejhjælp.

Hvad sker der, hvis bilen har for lidt kølervæske? 

Spørger man autoværksteder rundt om i landet, om niveauet af kølervæsken er vigtigt, svarer de nogenlunde ens. Hvis bilen har for lidt kølervæske, kan det ganske enkelt resultere i overophedning af motoren. Dette skyldes, at kølervæsken spiller en helt afgørende rolle i at fjerne overskydende varme fra motoren og forhindre den i at blive for varm.  

Mangel på tilstrækkelig kølervæske på bilen kan medføre, at denne varmeregulering bliver ineffektiv. Det kan nemlig medføre omfattende skader på motoren og kølesystemet. Helt teknisk betyder det, at konsekvenserne omfatter termisk ekspansion af motorens metaldele, som kan føre til alvorlige skader på motorblokken, toppakningen og andre vitale komponenter.  

Derudover kan et utilstrækkeligt niveau af kølervæske forårsage korrosion inden i kølesystemet. Det kan også give skade på radiator, tætninger og slanger på grund af lækager.

Det er med andre ord meget vigtigt at sørge for at benytte den korrekte kølervæske, og at den er på det anbefalede niveau.

Selvom kølervæsken er i det acceptable niveau, vil dit lokale værksted også altid anbefale at udskifte kølervæsken regelmæssigt for at sikre, at kølesystemet fungerer effektivt og forlænge bilens levetid. 

Sammenlign bilforsikring Vores brugere sparer i gennemsnit 3.000 kr.

Fik du noget ud af artiklen?

Klik på en af stjernerne for at bedømme

Gennemsnits rangering 5 / 5. Antal bedømmelser 1

Ingen bedømmelser indtil videre. Bliv den første til at bedømme artiklen.

Vi er kede af, at artiklen ikke var relevant for dig

Lad os optimere denne artikel

Fortæl os, hvordan vi gør artiklen bedre?

Om Thomas Andersen

Thomas har en kandidatgrad i kommunikation og digitale medier. Hans faglige baggrund i kommunikation afspejles i hans rolle på kommunikationsteamet hos Samlino.dk. Her bruger han sin erfaring til at undersøge og formidle om danskernes privatøkonomi. E-mail: thomas.andersen@samlino.dk

Hvad tænker du?

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort. Påkrævede felter er markeret med *