Sådan laver du budget med et budgetskema

|Posted by | Alle opslag, Sparetips, Tips og tricks
Tags: , , , ,

Infografik: Sådan laver du et budget med et budgetskema

Hvis du vil undgå at være tvunget på en finansiel diæt i slutningen af måneden, er det en rigtig god idé at lave et budget. Vi viser dig, hvordan du kan lægge et budget med et budgetskema, så du kan få styr på privatøkonomien.

Psst. Der er et budgetskema, du kan downloade længere nede i artiklen, som gør alt arbejdet for dig.

Så du kan erhverve den nødvendige viden, vil vi skridt for skridt forklare dig, hvordan du kan bruge et budgetskema til at lave et budget.

Er du træt af ikke at have nok penge i slutningen af måneden? Hos Samlino.dk viser vi dig, hvordan du kan konstruere et budget, så du kan få råd til det, du går og mangler. Vi vil skridt for skridt, vise dig, hvordan du kan bygge dit budget op. Er du klar til at blive mester i budgettering?

Lær hvordan du opbygger et budget

 

Trin 1: Etabler finansielle mål

Drømme har vi vel alle. Det kan være, du drømmer om en ny bil at dykke med delfiner i Florida eller måske noget helt tredje. Men som vi alle ved, er rejsen til målet ikke helt billig, og flere af os bliver nødt til at lægge lidt penge til side hver måned for at realisere vores drømme. Derfor er det en rigtig god ide at lægge et budget og opstille et finansielt mål for måneden eller ugen. Hvor kedeligt det end lyder, vil det altså gavne dig markant i enden. Husk ikke at løbe, før du kan gå! – et skridt ad gangen.

Læs også: Børneopsparing: Sådan får dine børn mest ud af pengene

Trin 2: Vurder indtægter og udgifter og deres betydning i det månedlige budget

Udgifter

Lad os starte med det grundlæggende: forskellen mellem faste og variable omkostninger.

Faste omkostninger er de omkostninger, de skal betales hver måned (husleje, rejsekort, benzin osv.). Disse omkostninger ændrer sig ikke ved forandring i indtægter eller udgifter – de vil altid blive vist i dit månedlige budget.

Variable omkostninger er, som ordet indikerer, nogle, der varierer. En variabel omkostning ændrer sig i takt med dit forbrug. Det kan være mængden af vand eller elektricitet, du bruger i en given måned. Byture, mad og shoppingture hører også under variable omkostninger.

Summen af både faste og variable omkostninger udgør tilsammen dine endelige omkostninger – de månedlige omkostninger, der skal betales hver måned.

De sidste udgifter, du skal identificere, er dine sæsonbetingede omkostninger, hvilket er nogle, man let glemmer. Disse inkluderer udgifter til familiefødselsdage, sommerferie, julegaver osv.

Indtægter

Nu skal vi tage et kig på dine indtægter. Arbejder du? Har du lejet huset ud? Investerer du i aktier, valutaer eller obligationer? Alle disse ting skal inkluderes i dine indtægter.

En indtægt er det modsatte af en udgift. Totalen af dine årlige indtægter er din indkomst. Her skældnes mellem bruttoindkomst, din indkomst før skat, og nettoindkomsten, som er efter skat.

Tip: Sorter, evaluer, budgeter 

Begynd i starten af måneden, og gem alle dine fakturaer, kvitteringer og forsikringer i en kasse eller mappe. I slutningen af måneden skal du skabe dig et overblik over alle udgifterne, der har været i løbet af måneden variable såvel som faste. Gør dig selv opmærksom på, hvilke udgifter der er unødvendige og derefter sorter. Efter sorteringsprocessen anbefaler vi, at du laver et skøn på, hvordan du vil have din næste måned til at se ud. Dette giver dig ikke bare overblik, men også muligheden for at frasortere unødvendige udgifter og identificere dårlige vaner. At gøre dette, vil også hjælpe dig når du skal til at taste ind i dit budgetskema.

Læs også: 6 tips til at skære ned på dit madbudget

Trin 3: Find dit rådighedsbeløb

Dit rådighedsbeløb er de penge, du har til overs, når du har betalt dine regninger. Dit rådighedsbeløb ved ofte blive brugt på at betale variable omkostninger, såsom gaver, abonnementer og fornøjelser.

Dit rådighedsbeløb er vigtig og afgør reelt, om du har en sund økonomi (psst, bankerne vurderer dig bl.a. på hvor stort dit rådighedsbeløb er). Et tilfredsstillende rådighedsbeløb gør også, at du undgår overtræk, hvilket resulterer i renter, der skal betales.

Hvis dine udgifter til løbende forbrug er højere end dit rådighedsbeløb, bruger du egentlig penge, du ikke har.

I en rapport fra Finanstilsynet bliver der anbefalet, at et rådighedsbeløb minimum skal være følgende:

  • 5000 kroner til en voksen
  • 8.500 kroner til et par
  • +2.500 kroner per hjemmeboende barn

”Rådighedsbeløbet udregnes som forskellen mellem indtægter efter skat og alle faste udgifter og er det beløb, som kunden har tilbage til forbrug.” – Finanstilsynet

Trin 4: Hvordan kommer jeg i gang med mit budgetskema?

Nu da du har samlet de nødvendige informationer, burde du være klar til at blive en mester i budgettering. Her hos Samlino.dk går vi op i at hjælpe vores læsere, så vi har allerede udarbejdet et budgetskema til dig, hvori du kan lave dit budget. Efter du har downloadet, er det eneste, du skal gøre at indtaste dine finansielle oplysninger i arket.

I slutningen af hver måned vil du kunne sammenligne dine udgifter med indtægter, altså trække dine udgifter fra dine indtægter, hvilket giver dig dit dit rådighedsbeløb (indtægter – udgifter).

Download Samlino.dk’s svar på det perfekte budgetskema her.

Alt, du skal gøre, er at udfylde arket, hver måned, med din indkomst (månedlige og årlige), samt dine udgifter til bolig, transport, mad, hobbyer, personlige udgifter osv.

Hen mod udgangen af året skal du trække dine årlige udgifter fra dine årlige indtager, hvilket giver dig din årlige balance.

Glem ikke at være så rationel som muligt. Det hele handler om prioritering og er, i sidste ende er det en meget individuelt sag.

Læs også: Så meget kan du spare på din TV-pakke

HUSK! Der kan gå lang tid fra ord til handling, så se at komme i gang med dit budgetskema, så du kan gøre det, du har drømt om i lidt for lang tid.

Besøg vores hjemmeside for at få adgang til flere finansielle råd såsom at finde det billigste bredbånd eller den bedste bilforsikring. Her sammenligner vi mange forskellige udbydere såsom If Forsikring, Kviknet og Nem Forsikring.

Tillykke!! Du er nu klar til at blive en mester i budgettering.