Skrevet af:
Anders Kristiansen
| 08.04.2025
opdateret af:
Kim Jeppesen
| 09.04.2025

Nye regeringstiltag skal gøre det tryggere at købe el

Mange danskere kan desværre genkende følelsen af at blive snydt eller vildledt, når de har skiftet elselskab. Klima-, forsynings- og energiminister, Lars Aagaard, vil nu problemet til livs med ni nye tiltag.

Tiltagene indeholder blandt andet muligheden for bøder og karantæner til selskaber, der snyder på vægten. Målet er, at det skal være mere trygt og gennemsigtigt for forbrugere at navigere i elmarkedet.

Læsetid: 5 minutter

article image

Hvorfor er der brug for ændringer på elmarkedet?

Antallet af virksomheder, der sælger strøm, og antallet af produkter på elmarkedet er steget i de seneste år. Øget konkurrence betyder ofte, at forbrugerne får et bedre og billigere produkt, men der er desværre også mange eksempler på det modsatte.


De seneste år har flere forbrugere oplevet at blive fanget på det forkerte ben og ender med dyre elregninger, de ikke kan slippe ud af. De fleste elselskaber er hæderlige, men nogle få brodne kar ødelægger det for både forbrugere og resten af branchen. Regeringen vil nu stramme reglerne.

Ni tiltag fordelt på tre områder

Regeringens ni nye tiltag sætter groft sagt ind på tre områder.
  1. Hårdere straffe til fuskere på elmarkedet
  2. Nye krav til indgåelse af elaftaler
  3. Et mere gennemsigtigt elmarked

1. Hårdere straf ved el-fusk

Regeringen indfører nye sanktioner for at sikre, at elselskaber overholder reglerne og behandler forbrugerne fair.

Karantæne til elselskaber, der snyder

Hvis et elselskab ikke overholder reglerne, kan de nu få karantæne fra det uafhængige IT-selskab DataHub, der håndterer store mængder data i elmarkedet. Det betyder helt konkret, at de ikke kan få nye kunder i karantæneperioden. Denne straf kan gives, hvis de for eksempel ikke tilbagebetaler aconto-beløb eller bryder markedsføringsreglerne.

Bøder med afskrækkende effekt

Regeringen vil indføre højere bøder til elselskaber, der bryder reglerne. Det skal kunne mærkes på bundlinjen, hvis et elselskab snyder. På Forsyningstilsynets hjemmeside (elpris.dk) vil du også kunne se, om et selskab tidligere har fået en straf.

Højere indgrangskrav: Depositum på 1 million kroner for nye selskaber

Det bliver sværere at starte som elhandler. Nye selskaber skal nu indbetale et depositum på 1 million kroner til Energinet for at få adgang til DataHub og dermed til kunderne. Dette krav sikrer, at kun seriøse og økonomisk stabile virksomheder kommer ind på markedet.

Skærpede regler for aconto-betalinger

Fremover skal elselskaber modregne aconto-betalinger mindst hvert kvartal og give dig bedre information om, hvornår og hvor meget du skal betale. Dette forhindrer, at elselskaber ligger inde med for mange af dine penge i længere tid.

2. Nye krav når du indgår elaftale

For at beskytte forbrugerne og sikre gennemsigtighed indføres nye krav til indgåelse af elaftaler.

Optagelse af telefonsamtaler med sælgere

Har du oplevet at blive ringet op af et elselskab med et tilbud, der lød for godt til at være sandt? Fremover skal alle telefonsamtaler, hvor der sælges elaftaler, optages og gemmes. Det gør det nemmere at bevise, hvis en sælger har givet forkerte oplysninger.

MitID-godkendelse af nye elaftaler

Når du skifter elselskab eller indgår en ny aftale, skal du fremover godkende aftalen med MitID. Dette giver dig mulighed for at gennemgå aftalen grundigt, før du binder dig. Ingen flere hurtige beslutninger, som du senere fortryder.

Standardiseret resumé af elaftaler

Det kan være svært at sammenligne forskellige elaftaler, når de bruger forskellige begreber og opbygning. Derfor skal alle aftaler nu indeholde et standardiseret resumé, hvor du hurtigt kan se de vigtigste punkter. Det gør det nemmere at vælge den rigtige fast elaftale eller variabel elaftale til dine behov.

"Alt for mange gange har vi set plattenslagere snyde de danske elkunder på det groveste. Du skal kunne stole på elhandlerne - og de fleste er af den hæderlige slags. Desværre bliver de hæderlige presset af nogle få brodne kar, som vi skal have skovlen under. For disse kyniske lykkeriddere har ikke plads i en branche, hvor det er en tillidssag at sælge el – for det er jo noget, vi er helt afhængige af i vores hjem og vores hverdag. Med tiltagene her gør vi det tryggere for kunderne at købe strøm – og så sætter det forhåbentligt en stopper for de fuldstændige forargelige fup-forretninger, som brodne kar i elbranchen driver," siger klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard.

3. Et mere gennemsigtigt elmarked

For at øge gennemsigtigheden og gøre det lettere for forbrugerne at forstå elmarkedet indføres følgende tiltag:

Ensartede begreber og mere information

Hvem handler du egentlig med? Dette spørgsmål skal være lettere at svare på. Reglerne for, hvad elselskaber skal skrive på deres hjemmesider og på elpris.dk, vil blive strammet. Ord og begreber på elmarkedet skal også blive mere ensartede, så du ikke bliver forvirret.

Regninger der er til at forstå

Har du prøvet at kigge på din elregning og følt dig helt fortabt? Fremover kan du anmode dit elselskab om at få adgang til oplysninger om både dit forbrug og elprisen på timebasis. Det gør det nemmere at kontrollere, om din regning faktisk stemmer.

Hvad betyder de nye tiltag for dig som forbruger?

De ni tiltag fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vil give dig mere tryghed, når du køber el. Du vil opleve:

  • Færre aggressive telefonsælgere
  • Mere tid til at overveje nye aftaler
  • Lettere at sammenligne forskellige tilbud
  • Bedre mulighed for at kontrollere dine regninger
  • Mere sikkerhed for, at du handler med seriøse selskaber

Fremtiden for elmarkedet

Med de nye tiltag tager regeringen et vigtigt skridt mod et mere fair og gennemsigtigt elmarked. Det bliver tryggere for dig at købe el, og de seriøse elselskaber får bedre vilkår, når de brodne kar bliver sorteret fra.


Følg med på Samlino.dk, hvor vi løbende opdaterer vores guides og sammenligninger i takt med, at de nye regler implementeres.

Relaterede artikler