Bilforsikring

Buler i bilen - sådan tackler du situationen

Af Tobias Mølgaard Sørensen | Senest opdateret 17. April 2024 | Læsetid: 7 minutter

bule-i-bilen
Kære bilejer, vi har en god og en dårlig nyhed til dig.

Danske bilejere får flere buler, men til gengæld kommer vi selv mindre til skade i trafikken – uheldene stopper så at sige ved bulen.

Da det er svært at leve et helt liv på vejene uden at få en bule eller to, gør vi dig i denne artikel klogere på, hvorfor antallet af buler i Danmark er stigende, hvordan du kan udbedre en bule, og hvordan du forsikringsmæssigt står stillet i situationen.

Kogende vand på bule i bilen

Når du står overfor en bule i din bil, kan du støde på mange hjemmeremedier og tricks, der lover hurtige løsninger. Et populært råd er at hælde kogende vand direkte på et bulet område på bilen. Rådet bygger på princippet om, at metal udvider sig, når det opvarmes, og at den pludselige opvarmning kan få metallet til at udvide sig så meget, at bule simpelthen ‘popper’ tilbage på plads.

Og tricket virker efter sigende i visse tilfælde, men succesen afhænger stærkt af størrelse, dybden og placeringen af bilen og bilens karosserimateriale. Små buler på store, flade overflader har derfor større chance for at blive rettet ud med denne metode, mens dybe eller skarpe buler muligvis ikke reagerer effektivt på behandlingen.

Husk, kogende vand kan være risikabelt at benytte, især hvis bilens lak ikke tåler den pludselige temperaturændring – det kan resultere i lakskader.

Er du i tvivl, anbefaler vi altid at konsultere en professionel, før du forsøger dig med hjemmemetoder på din bil. Professionelle automekanikere har det rette udstyr og teknikker til at rette buler uden risiko for yderligere skader på bilen.

Kan man bruge kogende vand til buler

Ja, det kan du i teorien godt. Reparation af buler på en bil ved hjælp af kogende vand er en metode, der har vundet en vis popularitet blandt bilentusiaster. Det er især mindre buler, som bilejere har haft en vis succes med at udbedre med hjælp af kogende vand. Før du går i krig og sætter elkedlen over, bør du dog undersøge, om særligt lakken på din bil kan klare de store temperaturforskelle.

Hvordan reparerer man buler med kogende vand?

Ideen bag brugen af kogende vand ved buler i bilen er, at når det varme vand påføres en bulet overflade, vil metallet udvide sig. Hvis varmen fordeles jævnt, kan det pres, der er skabt af udvidelsen, potentielt skubbe bule tilbage til sin oprindelige form.

Husk altid at vurdere risikoen ved selv at udbedre en skade på bilen, og overvej omkostningerne ved eventuelle skader mod besparelserne ved at gøre det selv.

Hvis du alligevel ønsker at prøve at klare sagerne selv, kan du:

placere din bil på et sikkert sted, hvor du nemt kan arbejde med bule. Det er bedst at gøre dette udendørs for at undgå skader indendørs.

Hæld forsigtigt det kogende vand over bule. Det er vigtigt at gøre dette jævnt for at sikre, at hele bulet område opvarmes.

Umiddelbart efter påføring af det kogende vand, anvend en blød klud eller, om nødvendigt, en gummihammer til forsigtigt at skubbe på bule fra den modsatte side. Det skal gøres med forsigtighed for ikke at forårsage yderligere skader på bilens karosseri.

Hvis bule ikke retter sig efter første forsøg, kan du gentage processen et par gange. Det er dog vigtigt at lade metallet køle ned lidt mellem hver påføring for at undgå termisk skade på lakken.

Selvom denne metode kan være effektiv til små buler på visse typer af bilkarosserier, er der ingen garanti for, at en bule vil rette sig fuldstændigt. Derudover er der risiko for at beskadige bilens lak – især hvis lakken ikke er designet til at modstå pludselige temperaturændringer. I tilfælde af større eller mere komplekse buler er det ofte bedre at kontakte en professionel for at sikre, at reparationen bliver udført korrekt og uden risiko for yderligere skader.

Kan billak tåle kogende vand?

Svaret ikke helt entydigt. Det afhænger ifølge mange autoværksteder meget af laktypen og den generelle tilstand af lakken. Generelt set er moderne billakker designet til at være holdbare og modstandsdygtige over for mange miljøpåvirkninger, men de er ikke nødvendigvis fremstillet til at modstå ekstreme temperaturer som dem fra kogende vand direkte.

Kogende vand kan godt forårsage skade på billak, især hvis lakken allerede har små skader som fx ridser eller revner. Varmen fra det kogende vand kan få lakken til at udvide sig hurtigt, hvilket kan føre til, at den krakelerer eller endda skaller af.

For at minimere risikoen for skader på bilens lak, er det altid en god ide at teste metoden på et mindre synligt område først – eller bedre endnu, søge rådgivning hos en autoriseret automekaniker.

Kan man selv rette en bule ud?

Ja, det er faktisk muligt at rette en bule i bilen selv, men det afhænger selvfølgelig af bulens størrelse og placering. Selvom nogle buler kræver professionel håndtering, især hvis de er store eller komplekse, eller hvis bilens lak er beskadiget, kan mindre og mere overfladiske buler nogle gange udbedres med gør-det-selv-metoder.

En populær metode blandt bilejere er brugen af kogende vand. Denne metode kan være effektiv for mindre buler. Her hældes kogende vand over buleområdet for at blødgøre materialet, hvorefter man forsigtigt skubber bule ud fra bagsiden.

En anden tilgang er brug af en buletrækker eller en sugekop designet til at trække bulen ud. Disse værktøjer kan købes online eller i auto-tilbehørsbutikker. Processen involverer placering af værktøjet midt på bule, hvorefter en kraft anvendes for at trække bule udad, hvilket hjælper med at bringe metallet tilbage til sin oprindelige form.

Selvom du kan forsøge at rette en bule selv, er der altid en risiko for at forværre skaden eller beskadige lakken yderligere. Hvis du er i tvivl, eller hvis bule er særligt stor eller dyb, er det bedst at konsultere en professionel automekaniker.

Hvad koster det at få rettet en bule ud?

Et kig på diverse automekanikeres prislister afslører, at det koster fra omkring 1.000 kr. at få rettet buler ud.

Bilka bule

En “Bilka-bule” refererer til små buler eller ridser på en bil, som ofte opstår på parkeringspladser ved store indkøbscentre som fx Bilka. Skaderne sker typisk, når en anden bilist åbner sin bildør og rammer en anden parkeret bil, eller når indkøbsvogne støder ind i bilen. Disse buler kan være kosmetiske, men irriterende, og de kan kræve professionel reparation for at blive udbedret helt.

Hvad er en bilka bule?

En “Bilka-bule” er et udtryk, der ofte bruges i Danmark for at beskrive en type bule, som typisk opstår på parkeringspladser ved store indkøbscentre som fx en Bilka. Udtrykket dækker dog overordnet set over små buler og ridser, der opstår, når en anden bilist åbner sin bildør og utilsigtet rammer en anden bil.

Disse skader er ofte mindre, men kan være frustrerende for bilejere, da de påvirker bilens æstetik og potentielt dens værdi. Selvom bulerne som regel er overfladiske, kan de kræve professionel udbedring – især hvis de ønskes fjernet helt uden spor.

Da bilkabuler ofte sker uden vidner, kan det være svært at placere ansvaret hos en specifik person, og derfor ender mange bilejere med selv at skulle stå for regningen af reparation – medmindre de har tegnet en tillægsforsikring, der dækker uden selvrisiko.

Reparation af bilka bule

En rundtur blandt forskellige autoværksteders prisliste viser, at en reparation af bilkabuler koster fra omkring 1.000 kr.

Er der selvrisiko på bilkabuler?

Ja, der er som udgangspunkt selvrisiko på bilkabuler. Hvis du har en kaskoforsikring, er du generelt dækket for skader som buler eller ridser, der kan ske, mens bilen er parkeret.

Hvis skaden skyldes en anden part, og denne part erkender sit ansvar for skaden, vil du normalt ikke skulle betale en selvrisiko, medmindre ansvaret deles mellem her.

Derimod, hvis det ikke er muligt at fastslå en anden parts ansvar, eller den anden part ikke påtager sig ansvaret, skal du som forsikringstager betale den selvrisiko, der er aftalt i din forsikringspolice. Selvrisikoen er det beløb, du selv skal dække, før din forsikring træder i kraft til at dække resten af omkostningerne ved reparationen.

For at undgå situationer, hvor du skal betale selvrisiko for skader opstået på parkeringspladser, tilbyder mange forsikringsselskaber en parkeringstillægsforsikring. Denne tillægsforsikring dækker skader fra parkeringssituationer og fjerner enhver selvrisiko for sådanne skader.

Jeg har lavet en bule i en andens bil – Hvad gør jeg?

Hvis du har lavet en bule i en andens bil, bør du kontakte ejeren af bilen og udveksle kontakt- og forsikringsoplysninger. Anmeld skaden til dit forsikringsselskab, som vil guide dig igennem processen med at dække reparationen ifølge din ansvarsforsikring. Det er også vigtigt at dokumentere skaden med billeder og notere detaljer om hændelsen.

Danske biler får flere buler

I Danmark opstår der i gennemsnit 28 buler om dagen.

Det viser tal fra Politiets registreringer, som motormagasinet og bilforsikringsformidleren FDM har gravet frem. I alt blev der i 1. halvår af 2019 “uddelt” hele 5.100 buler til de danske bilejere.

Det er en stigning på 11% fra 2018, mens tallet fra 2017 til 2018 steg med 9%. Det er altså en stigende tendens, at vi danskere får buler i bilen.

Til sammenligning er den generelle vejtrafik kun steget med 1,1% fra 4. kvartal 2017 til 4. kvartal 2018 og blot 14% siden 2010. Det viser tal fra Vejdirektoratet.

Se hvor du får den billigste vejhjælp.

Færre danskere bliver dræbt i trafikken

Mens antallet af buler i bilerne er steget, viser tal fra Danmarks Statistik, at antallet af dræbte i trafikken er faldet drastisk. Således blev 171 dræbt i trafikken i 2018, hvilket er det næstlaveste antal nogensinde og mere end en halvering siden 2008:

For den rette læsning af tabellen, anbefaler vi at rotere skærmen, såfremt du læser artiklen på mobilen.

I første halvår 2019 blev 76 dræbt i trafikken – 5 færre sammenlignet med samme periode sidste år. Det er således muligt, at vi danskere kan være på vej mod et rekordlavt tal i 2019, hvis tendensen fortsætter.

Ifølge Europa-Komissionen havde Danmark i 2018 næstfærrest dræbte i trafikken pr. indbygger blandt EU-landene. Kun Storbritannien havde færre.

Det lavere antal personskader i trafikken skyldes flere faktorer, herunder et forbedret sikkerhedsniveau i bilerne, forbedret og mere sikker infrastruktur, færdselskampagner med mere.

Derfor får danskere flere buler

Har du selv lidt for mange gange oplevet at skulle suge maven helt ind og vride dig ud af bilen efter at have parkeret – eller måske har du skulle kravle over sæderne, fordi du holdt lidt for tæt?

Vær helt rolig: Det skyldes ikke nødvendigvis, at du er blevet bredere om livet eller dårligere til at parkere.

De stigende antal buler skyldes istedet, at p-båsene over de seneste år er blevet smallere. Der har været en stor efterspørgsel efter parkeringspladser, som har resulteret i at flere p-båse bliver klemt ind på samme plads. Der er nemlig ingen krav til, hvor brede p-båsene skal være.

Læs også: Usædvanlige situationer – dækker din bilforsikring her?

Samtidig har der været en tendens til, at bilerne bliver bredere og bredere. Eksempelvis er VW Golf blevet 19 cm bredere, siden den første model udkom i 1974. Såfremt registreringsafgiften sænkes yderligere vil den naturlige konsekvens heraf også være større biler på de danske veje og parkeringspladser.

Større biler og mindre parkeringspladser betyder, at p-pladserne er blevet mindre brugervenlige for bilisterne. Har du eksempelvis større varer, der skal læsses, eller børn der skal fastspændes, skal der ikke meget til, før du støder døren ind i nabobilen.

Danske bilister rammes af Bilka-buler

Ekstra Bladet kunne tilbage i august 2015 fortælle, at risikoen for de såkaldte Bilka-buler dengang var stigende, og vi kan da i den seneste statistik også se, at antallet af buler i Danmark er stærkt stigende.

Du får en såkaldt Bilka-bule, når andre biler laver en bule i din bil, mens den holder parkeret. Bilka-buler kommer oftest, når en bildør åbnes og støder ind i din bil, hvilket typisk kunne ske på en parkeringsplads ved supermarkedet Bilka – deraf navnet.

Hvis den ansvarlige ikke efterlader sine informationer, betyder det, at du eller din eventuelle kaskoforsikring vil skulle hæfte for skaden.

Buler og bilforsikring

Hvad gør du, når uheldet er sket?

Det vil som udgangspunkt være den, der laver skaden, som skal dække reparationen. Det er dog langt fra garanteret, at personen foran Bilka i Hillerød vil lægge sit nummer til dig og tage ansvaret.

Forestil dig, du kommer ud på parkeringspladsen efter en hurtig indkøbstur og ser, at du har fået en bule i bilen. Skadevolderen har stukket halen mellem benene og er smuttet uden at efterlade en seddel med sin kontaktinformation.

Her skal du have fat i din kaskoforsikring, som kan dække situationen – også selvom du ikke selv er skyld i bulen.

Når du hiver fat i din forsikring, skal du i så fald betale din selvrisiko. Selvrisikoens beløb har du selv sat, da du tegnede din forsikring, og den vil oftest ligge mellem 1.000 og 8.000 kroner. En lav selvrisiko kan umiddelbart virke attraktiv, da du så skal betale mindre, hvis du modtager en bule, men det vil samtidig gøre din forsikringspræmie højere. En høj selvrisiko vil derimod gøre din forsikringspræmie billigere – det er et spørgsmål om dine behov.

Læs også: Selvrisikoens betydning for prisen på bilforsikring

Får du en bule risikerer du desuden, at din månedlige eller kvartalsvise forsikringspris stiger. Det skyldes, at forsikringsselskaber vurderer din risko for at ende i en ny ulykke ud fra din skadeshistorik (som en bule kan indgå i). Mange forsikringsselskaber har et såkaldt præmietrin-system, hvor det højeste trin typisk er det billigste – opnår du dette trin, vil du typisk bliver kaldt “elitebilist”. Du vil med en skade ofte rykke et til flere trin ned, og din forsikring vil dermed blive dyrere. Er bulen i din bil ikke så stor, vil det altså ofte bedre kunne betale sig enten at lade den være, eller selv at få den lavet.

Læs også: Sådan bliver du elitebilist

Du kan med fordel bruge vores gratis bilforsikringsberegner til at se, om din bilforsikring nu også er den bedste og billigste til dine behov:

Få en bilforsikring, der dækker buler!2 minutter kan i gns. spare dig 3.000 kr.

Sådan udbedrer du en bule i bilen

Man skelner mellem skarpe og bløde buler. Jo blødere en bule er, desto nemmere er det typisk at udbedre den. Vi anbefaler derfor at få en skarp bule rettet af en professionel eller gennem din forsikring, mens du med fordel selv kan udbedre en blød bule.

Få hjælp af en bulespecialist

Der er mange firmaer (f.eks. Dentbusters og Bulespecialisten), der tilbyder buleudretning af såkaldt “bløde buler” til en overskuelig pris. Vælger du at få udrettet din bule i bilen på denne måde, slipper du for en “tofarvet lak”, som du kan risikere at få fra værkstedet. Det koster typisk i omegnen af 1.000 kroner at få rettet en bule ud på denne måde.

Ret selv bulen ud

Hvis du er lidt af en handyman, bugner videoplatformen YouTube med gør-det-selv guides til udretning af en blød bule i bilen.

Eksempelvis kan du købe et reparationssæt til at fixe den. Det koster lidt mere, men så har du også udstyret, hvis du skulle få en bule igen. Langsigtet kan det vise sig at være en god investering.

Se, hvordan du kan benytte et reperationssæt herunder:

Du kan også bruge svupper og kogende vand:

  1. Rengør en svupper, og smør kanten med vaseline, så den er nem at fjerne igen
  2. Kog vand, og hæld det ud over bulen
  3. Pres forsigtigt svupperen over bulen, og hiv
  4. Gentag trin 2. og 3. efter behov – stop, når bulen popper ud igen

Held og lykke! Husk at du også kan sammenligne din kaskoforsikring, Tesla forsirking og ansvarsforsikring til bil. 

Leder du efter Bilforsikring?

Du kan spare op til 3.000 kr. om året hvis du vælger den rigtige bilforsikingspakke